onsdag 7 januari 2009

Vad är det jag inte förstår?


Jag är redan trött på Animal Collectives nya skiva Merriweather Post Pavilion. 
Jag ska erkänna, jag har lyssnat på den en gång, lite halvt, då jag satt och försökte plugga. Omständigheterna var därför inte de mest optimala för att jag nu ska kunna ge er min någorlunda objektiva bedömning i frågan men ni får den i alla fall. Animal Collectives musik är diffus, indie, alternativ, elektronisk, lo-fi, glittrig och distad. Allt på en gång och i en dålig kombination som bara blir stökig och enerverande. Jag är ledsen men jag har verkligen inte förstått deras storhet. Skivan har varit ute i några dagar och hyllas redan av (i princip) alla musikkritiker. Pitchfork ger den 9,6. Jag är förvirrad, has the world gone mad? Ungefär som Bon Ivers påstådda storhet, helt ärligt, så jävla bra var inte For Emma, Forever Ago. På tal om Bon Iver, hans nya EP Blood Bank, är det ett skämt? Får känslan av att han samlade ihop sina sista kvistar och lite träflis som fanns i stugan därute i skogen och slängde det i elden medan den fortfarande brann. För rättvisans skull var där kanske en någorlunda bra låt, men det är bara för att den påminner om alla andra på hans skiva.

Tillbaka till Merriweather Post Pavilion. Skivans omslag hjälper dem inte att vinna pluspoäng i mina ögon, trots att den är hundra gånger bättre än deras omslag till Strawberry Jam.

Så det va slutspytt för mig idag. Jag var bara tvungen att avreagera lite. 

Uppdatering 22:06. Jag har inte ändrat mina åsikter än och tyckte det var skönt att läsa att jag inte är ensam om dem. Läs här. 

4 kommentarer:

  1. håller med om det fula omslaget. men skivan är lysande ju!

    SvaraRadera
  2. Ja, omslaget suger och musiken är...sådär, nja, hmmm, kanske eller halvdan. Tycker dock inte den är dålig men inte heller så enastående som alla verkar tycka. Vi kanske får starta klubben, "Vi som inte alls ser storheten i Animal Collective?"

    SvaraRadera
  3. Är ingen stor AC-fan. Kanske har jag fel? Gillar Panda Bear betydligt bättre.

    SvaraRadera
  4. Zebastian - Nej dålig tycker jag egentligen inte heller den är. AC är duktiga och stundtals tycker jag att de gör ett riktigt bra jobb. Men sen kommer den sista minuten av låten och då blir det outhärdlig kakofoni.

    Jag gillar din idé, jag hade lätt gått på den klubben. Vi får prata med Madeleine, hon kanske kan hjälpa oss genomför det ;)

    SvaraRadera