måndag 26 januari 2009

Coachella


Så börjar man längta till sommaren. Värme, frihet, bada i havet, doften av gräs, kisande med ögonen mot den starka solen, lätta kläder men framförallt; utomhuskonserter! Att sitta på filten med en flaska rött och njuta av att känna sig totalt omfamnad av musiken i sällskap av nära och kära är en av de bästa känslorna jag vet. Den svenska sommaren kan faktiskt vara riktigt fin, om den vill.

Varje sommar säger jag till mig själv att det inte blir fler festivaler för min del där man måste tälta, men likt förbannat överväger jag dem alla när sommaren närmar sig och line-upsen fylls med grymma artister. Arvika förra året till exempel. De hade bokat band som Interpol, Maps, Kate Nash, Hot Chip, Death Cab for Cutie och massa annat bra. Arvika har verkligen stigit i mina ögon och i år drar de dit självaste Depeche Mode, hur kul är inte det?! Emmaboda drar Crystal Castles och Hultsfred drar Regina Spektor och The Killers, superkul.

Jag har dock gjort ett aktivt val av att söka undgå de festivaler där man måste sova i tält, det är en outhärdlig upplevelse jag önskar att aldrig uppleva igen. Förra året var jag på Accelerator i Stockholm och Way Out West i Göteborg och helt ärligt, det finns inga bättre festivalkoncept än dessa. Fantastiskt bra bokningar, underbara scener med grymma högtalare och framför allt, inga dryga kids som spyr och äcklar sig. Jag är supernöjd. Ska bli spännande att se vad de bokar i år.

Mina drömmars festival (ja, jag har en sådan) är dock en som inte många har hört talas om. Den tar plats i öknen en timme utanför L.A i en dal som heter Coachella. Händelsevis heter festivalen Coachella Valley Music and Arts Festival och går av stapeln runt påsk varje år. Jag har aldrig skådat bättre line-up är den har, år efter år. Kolla bara år 2007. Galet. Hade verkligen varit en upplevelse. Drömma kan man =)

Så jag suktar efter sommaren. Efter en känsla av värme, frihet och lycka. I väntan på den uppdaterar jag Coachellas hemsida för att nyfiket skåda årets bandsläpp. När de nu hade tänkt avslöja det. Sega jävlar.


1 kommentar: