tisdag 28 april 2009

Jason Lytle - Yours Truly, The Commuter


Lyssnar på Jason Lytles (Grandaddy) nyligen lanserade soloskiva Yours Truly, The Commuter. Skivan gör ett förvånansvärt positivt förstaintryck. Då jag längtat efter en skiva att spela sönder hade denna inte kunnat komma lägligare. Jag har dessutom känt en musikalisk depression efter att Bob Hunds och Yeah Yeah Yeahs senaste skivor gjort sitt i mina högtalare. Men nu jag glad att kunna konstatera en förväntad pepp! 
Skivan då. Rent sångmässigt är det inte svårt att dra liknelser till Conor Deasy (The Thrills). Denna liknelse är mer  än välkommen då The Thrills för mig i sin tur är förknippat med en hel del sommar. 
Jason Lytle klassas som indie, rock, singer-songwriter och west coast enligt last.fm. Jag tycker att taggen "west coast" är högst intressant, men om man tänker sig The Thrills med hitten Big Sur, som är en region i Kalifornien och alltså ligger vid den västra kusten av USA, ja då kanske vi kan konstatera att det låter som... The Thrills?
Jag måste ändock säga, för er som blir avskräckta med de många paralleller till The Thrills, att skivan sammantaget är mil bättre än något The Thrills någonsin producerat och att den trots allt har ett egenvärde och särskiljningsförmåga i sig.

1 kommentar:

  1. Å andra sidan är "Big Sur" lite av ett mästerverk. "Hey, hey we´re the Monkey". Är dom ju inte alls, dom är ju the Thrills. Men skit i det, eller som man kanske säger i Irland; So Much for the City!

    SvaraRadera