måndag 27 juli 2009

Way Out West 2009!

Nu är biljetter till Way Out West tjingat!

Har bråkat med SJ i flera dagar då de bokade fel biljetter till oss och försökte köra över konsumentköpslagen med deras företagspolicy. Men nu är det mer eller mindre fixat så vi kommer hem rätt dag. Så nu är jag pepp! Endast boendefrågan som ska lösas...

Band Of Horses kommer som bekant.
Såg dem första gången i Göteborg. Andra gången hade BOF-hypen nått sin topp i Stockholm då de spelade på Accelerator år 2008. Galet med folk och kön till fotodiket va extrem. Det var första gången jag upplevde att fotografer köade till fotodiket. En lärdom som var ytterst nyttig att tillämpa på en konsert med Duffy. Olyckligtvis dog mitt batteri efter en bild på Duffy, så jag fick desperat låna ett av killen brevid under tiden han bytte objektiv. Men det var en annan historia. Nu är Band Of Horses ett av banden som headar på årets WOW och jag misstänker att deras konsert kommer bli större och galnare än den på Accelerator. Ben gav 100% båda gångerna jag såg dem och förväntar mig inget mindre från dem denna gång.

Antony & the Johnsons med Göteborgs symfoniker kommer bli häftigt. Vemodigt, bitterljuvt och mäktigt. 

Final Fantasy är min final fantasy. Jag såg lille Owen på pildamsteatern för något år sen. Suck, det kommer bli så vackert, så underbart, så... så... gudomligt (passande adjektiv med tanke på att han ska spela i en kyrka).

Beirut har jag länge ansett vara något av en musikalisk lillebror till Final Fantasy. Ska bli riktigt roligt att de dessa två fantastiska kompositörer/sångare/musiker/artister på samma festival. 

Glasvegas. Ska bli så bra! Hoppas de inte spelar på den lilla scenen där det alltid blir så blött och kletigt. Om de inte spelar Fuck You It's Over kommer jag bli riktigt besviken. Men det är klart de spelar den. A Snowflake Fell (And It Felt Like A Kiss) är också lite sådär extra uppskattad.

Vampire Weekend såg jag också på Accelerator år 2008. De var för mig ett kvasiband som var trevligt att lyssna på då vi satt ner vid bänkarna en bit bort och tog en cider. Misstänker att jag kommer göra ungefär samma detta året.

Andrew Bird ska ses. Kommer bli fint.

Basement Jaxx kommer bli fräckt. Förväntar mig en spelning i stil med den Flamin Lips bjöd på förra året med konfetti, teletubbies, ljuseffekter och massor av rök!

Fever Ray kommer jag nog tröttna på efter 30 min. Karin Dreijer i all ära men jag gillar inte när hon modifierar sin röst till att låta som en efterbliven man.

Röyksopp kommer bli pepp! Jag hoppas verkligen på att Karin Dreijer som gästar senaste skivan komer upp på scenen och gör Tricky, Tricky samt This Must Be It till vad de ska vara. Karins röst är som DN skrev en gång ett väldigt dyrbart instrument. Lykke Li som även hon gästar Junior får för min del också gärna komma upp på scenen om hon har vägarna förbi. Men Robyn kan stanna hemma. Snälla?

Timo Räisänen är väl ändå härlig. Lite teenig, lite gnällig, men ändå jävligt mycket krut! Ska försöka kika in honom.

Wilco ska ses.

Robyn ska jag försöka ducka undan så mycket jag bara kan! Fruktansvärda tanke att behöva se och eller höra henne. Uuuhh.

Loney Dear spelar i kyrkan, det blir att hänga i kyrkan tre dagar i rad...

Lily Allen ska jag kika på.

Ladyhawk vill jag se, spelar dock på klubb på fredagen precis som Andrew Bird, får kanske prioritera där vilket naturligtvis är väldigt tråkigt...

Bon Iver blir ett kanske. Vill undersöka om han verkligen har så mysiga stora stickade koftor som man kan förvänta sig av en skogssnubbe i sina bästa år.

Florence and the Machine ska jag försöka att inte missa, har lyssnat på nya skivan Lungs och gillar den verkligen.

Calexico ska jag nog se.

Arctic Monkeys likaså. 

My Bloody Valentine, Amadou & Mariam, Grizzly Bear, Patrick Wolf, St Vincent och Deerhunter får bli sådana band som man ser om de spelar när ingen annan spelar eller om man råkar snubbla över dem.

Som vanligt är man den största optimisten när det kommer till hur många band man tror att man hinner, orkar och kan se. Jag har nästan name-droppat hela den hittills kända spellistan och det är inte svårt att tro att kanske till och med 50 % av de nyss nämnda artisterna kommer upplevas av någon annan festivalbesökare än mig. Vi får väl se när jag återvänder. Förhoppningsvis har jag då bildbevis på det mesta =)

Bild: Band Of Horses, Accelerator 2008, av Marina Siljehav

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar