lördag 12 maj 2012

Araucana


Nu har vi en ny herre på täppan på gården. Kent heter han och är en riktig karla-karl. Snygg som få, med kvastar som är så häftigt och speciellt för rasen Araucana. En annan speciell egenskap är att de värper turkosa ägg. De är hur snygga som helst och det känns nästan lite giftigt när man skalar dem och ska äta. Äggvitan är ju vit dock, och gulan är gul - riktigt gul! Hönorna som producerar dessa dyrgripar heter Agda och Berit. Berit är svart, snäll, nyfiken och lugn. Agda är brun (vete) och är en liten yrpanna, eller mest otam antar jag. Tuppens favorit tror jag nog hon är.

 Det ska bli så kul att få lägga lite "egna" Araucanaägg i kläckaren. Hittills har jag bara kläckt "köpeägg" med varierande resultat. Första omgången köpte jag 15 Sussex och 20 Wyandotte. Av det hela blev det bara 12 Wyandotte =/ I skrivande stund har jag 4 Plymouth Rock ägg, 15 gökfärgad Maran, 1 Änglamark Coop frigående utomhus, och några egna ägg som troligtvis blir grönvärpande blandisar då hönorna gick i blandad grupp tidigare. Ja Änglamark Coop är Måns idé. Vi la tre i kläckaren och 1 visade sig vara befruktad. Senast vi lös så var det mycket liv i det också så vi får se vad som kommer den 21 maj =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar