torsdag 23 december 2010

Macarons





Jag, Måns och Mira gav oss på det stora projektet att göra macarons!

Jag hade dagarna innan förberett mig genom att läsa bloggar och recept och beställt speciell superdryg pastafärg i olika färger från lyckasmedmat.se.

Så kom dagen (dagarna, det tog så lång tid att vi fick dela upp det på två dagar). Jag var extremt nitisk med att alla ingredienser skulle mätas upp till exakt rätt gram och värmas till exakt rätt grad. Men det gav resultat! Vi prövade två recept, ett franskt och ett italienskt. Det franska är lite enklare att utföra men tydligen lättare att misslyckas med. Det italienska är lite mer komplicerat att göra men svårare att misslyckas med. Och med misslyckas menar jag att macaronerna "spricker". Vi klarade oss helt utan sprickor och de blev jättefina (och supergoda!). De franska fick små toppar som inte är helt önskvärt, men är urgulliga ändå.

Vi gjorde fyra olika fyllningar, en med mörk choklad, en med vit choklad och hallon, en med vit choklad och lime och en med bara vit choklad.

Presenten ovan fick mamma för hon är så underbar. Hon tog den rosa med rosa fyllning och konstaterade att hon skulle gömma lådan när hon kom hem =D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar